Bilresa – Semester och ledigt

Publicerat den av
bilresa i europa.se

Bilresa. Vem längtar inte till semestern? Lediga dagar och göra exakt vad man vill. De kan väl knappast bli bättre, eller?  Det kan man med all säkerhet svara olika på. Om semestern blir bra eller inte. Bilresa i Europa

Bra semester – Bilresa

Behöver du en vägbeskrivning? Det beror på många saker. Många människor bygger upp förväntningar till sin semester. Under hela våren lägger men till grejer som ska göras på semestern. så när man sedan gör en planering för de fyra eller fem veckorna man disponerar, så inser man att när en tredjedel är avprickad, så är semestern slut, och det finns ännu massor av önskemål kvar på listan. Det är då tålamodet sätts på prov. Ringer du chefen och begär åtta veckors längre semester, eller sätter ni er och prioriterar? 

Svaret på frågan!

Det svaret kan bli olika, men jag hoppas ni sätter er ner och prioriterar. För det blir knappast bättre om ni gör en struts, det vill säga, inte bekymrar er och tar tag i problemet direkt. Tag bort det som ni inte är överens om, eller låt varje familjemedlem välja bort kanske tre eller fem av de saker som han eller hon önskat. Finns det ännu för mycket kvar på listan, dra lott. Den som vinner får plocka bort en grej som han eller hon inte vill göra. Fortsätt så tills ni har en rimlig lista, som alla kan vara överens om. Är alla inte överens, så får han eller hon sura en stund, eller så bara acceptera att i år blir det så här. 

Vädret, det är en viktig del.

Hur det nu än är, så påverkar vädret hur kul det blir på semestern. Om det finns de som påverkas negativt av att det regnar tre dagar, och då bara surar och gnäller, så får övriga säga till på skarpen, att han eller hon förstör för de andra. Humöret sjunker för alla. Ett glatt humör piggar då i stället upp för alla, och det finns stora möjligheter att det blir positiva minnen av semestern.

Ska ni ta en bilresa?

Kolla då långt innan vart ni vill åka på er bilresa, och vad som behövs för att resa dit. Det är ju olika saker beroende av resmål. Till Gotland behöver man biljetter. Kör ni bil, så är det färjan, och har ni husvagn, så gäller det att vara ute i god tid om ni ska få åka exakt när ni vill. Det går givetvis att flyga, om man inte är så miljömedveten.

Är det Europa som gäller, då med både bilresa och eller husvagn, så är det ungefär samma saker som till Gotland. Men Europa kan man välja att köra över broar, Öresundsbron, stora o Lilla Bältbron, och strax är ni i Hamburg. Dit kommer ni enkelt även med tåg. En Interrailbiljett, så är det löst. Till skillnad mot Gotland så kräver Europa många gånger passet, eller åtminstone ett nationellt ID-kort. Se till att alla som ska med verkligen har dessa handlingar. Numera är det problem att få ett nytt pass snabbt. Framförallt ett sådant här års, strax efter att vi varit inlåsta i tre år, för pandemin. Efter detta vill ju alla ut och resa, och det blir givetvis köer till allt.

Ska ni resa utanför europa, så är det utan tvekan pass som gäller för all som ska åka med. Samma tanke här, kolla så att passen verkligen gäller, och skaffa nya så snabbt som möjligt. Det blir en trist start om nu minstingen i familjen inte har något pass, och ni måste greja barnvakt under den månaden ni är borta, när ni står vid incheckningsdisken.

Bilresa i Europa

Många tar en bilresa ner i Europa, Det är ofta angenäma upplevelser. Men kom ihåg att ta det lugnt. Ska ni köra 400 mil, södra Italien eller Albanien, så behöver man inte ligga i 150 kilometer i timmen på Autobahn, bara för att man får. Om nu någon annan idiot svänger ut framför dig, och du inte hinner reagera för du kör 150, det hade fungerat utmärkt om du kört 100, så kommer de få sekunder du sparat in i den snabba hastigheten, snabbt förändrats till tidsförlust när du står vid vägkanten och snackar med polisen, eller ett sämre alternativ, du lastas in i ambulansen för transport till närmaste sjukhus, eller… Jag tänker inte skriver inte om det sämsta alternativet, men det går ut på att ni aldrig får uppleva vare sig vackra Albanien eller Italien. Det vore verkligen katastrof.

Vilket land blir bäst att köra bil till?

Åter en fråga om vilja. Idag behöver du inte fundera på om det är bra eller dåliga vägar. I absolut övervägande del är det bra asfalterade vägar. Tar du en bilresa genom Tyskland, så kommer du att råka ut för vägbyggen. I Tyskland älskar man sina motorvägar, så pass att man bygger något avsnitt hela tiden. Och med tanke på den intensiva trafik som råder i landet, så uppstår köer så fort något hinder kommer. Ibland kan det ta flera timmar att passera. Det kan till och med vara så att köerna inte löser upp förrän långt in på natten, vi råkade ut för detta strax utanför München. Vi bestämde oss då för att svänga av och köra till närmaste by eller stad, där vi hittade ett rum för natten, och en härlig middag. Nästa dag körde vi vidare, nu med betydligt lugnare trafik.

I Gamla Jugoslavien, Slovenien och Kroatien för att ta två exempel så har man troligen fått en hel del pengar av EU för att rusta upp sin infrastruktur. Det var väl inte direkt grusvägar tidigare, men det var ibland ganska dåligt asfalterade vägar, där det fanns ordentliga hål. Jag minns en resa, visserligen inte Jugoslavien utan ett annat idag drabbat land, Ukraina. Jag hade innan resan ställ in framvagnen, så nu gick bilen alldeles utmärkt och inga extra slitage på däcken. Vi hade åkte färja till GDansk och därifrån åkte vi till polska Lublin, en fin liten stad sydost om Warszawa. Därifrån åkte vi till Ukraina, vi skulle till Lviv, en liten stad strax innanför gränsen. Jag hade läst om landet och vi vågade inte köra så långt in, men vi ville ju ändå besöka landet. Så det blev Lviv. Det jag skulle komma till var ju hål i gatan. Vi körde en landsväg med relativt låg hastighet, kanske 50 kilometer i timmen. Plötsligt dyker det upp ett massivt stort hål, det var åtminstone en halv meter i diameter. Jag hann inte reagera, utan höger fram åkte ner i hålet, och mina 1500 som framvagnsinställningen kostade var ju som bortblåsta. 

Gatorna i Lviv

Det var inget som man kör snabbt på. Jag är uppväxt i Visby, där det finns gatusten som beläggning, numera enbart i innerstan. Men denna beläggning krävde hela tiden underhåll, där man inte jobbade med detta, så blev det ojäm beläggning. I Lviv kan jag säga att man knappast hade rört sina gatustenar sedan de lades på plats. Det var ojämnheter i hela stan, som syntes. Det hade den fördelen att ingen kunde köra för fort, då slog stenen i bilarna. Men att köra där var ju ingen höjdare. Man fick hela tiden parera toppar och bottnar. Vi kom till vårt hotell, parkerade bilen och där fick den stå till vi skulle vidare. Själva promenerade vi in till centrum. En dag tog vi en guidad tur med buss, ganska intressant. Det var mycket svenskt som påverkat historien i Lviv, det var ju spännande. Men det som var extra kul var ju hur busschauffören galant tog sig fram. Han hade kört på de här gatorna tidigare, det vill jag lova. En bilresa i Ukraina är en upplevelse.

Bulgarien och Rumänien

Bulgarien och Rumänien är två andra länder där man inte lagt överdrivet mycket pengar på gatuunderhåll. Vi klarade oss ganska bra från deras hål, det fanns ganska få av dom. Men där hade man säkert också fått pengar av EU till vägunderhåll. Då byggde man motorvägar, som man då tog avgift när man körde. Det satt kameror som kollade att man hade betalat, något som man kunde göra i en mak. Det registrerades bilens registreringsnummer, och fanns man med i registret så var det OK, fanns man inte med så skulle det komma en böteslapp hem. Det kom ingen till vårt hem, kan jag avslöja.

Albanien – Det nya besökslandet!

Så har jag i och för sig sagt ett tag. Första gången vi besökte Albanien var 2017, alltså bara några år sedan. men vi har varit där ett antal gånger sedan dess. Har du möjlighet att besöka landet, gör det snarast innan massturismen dyker upp, den kommer inom kort, jag lovar.

Italien 

I Italien är det olika kvalité på vägarna. Allt från riktigt fina motorvägar, som är betalvägar, till det mindre vägnätet där du kan råka ut för hål i gatan och annat, men som ändå har sin charm. Det är på det mindre vägnätet som du finner på alla små pittoreska byar, där du kan stanna i byns torg, få dig en god bit mat och sedan smyga vidare, eller stanna för natten. Det är då som Italien är som bäst, enligt min åsikt.

Grekland

Jag skulle vilja påstå att Grekland har ungefär samma system som Italien, men sämre motorvägar. Det är ofta småvägar som finns. Kommer du ut på öarna, så är det enbart de mindre vägarna. Här kryllar det av små byar, där du stannar och i många fall upplever det genuina Grekland. 

Övriga Europa

Det är kanske lite väl fräckt att dra resten av Europa över en kam, men det gör jag här. Tyskland, som jag anser vara Europas hjärta i biltrafiken, i vart fall om vi kommer norrifrån, har ett riktigt väl utbyggt motorvägsnätverk. Jag skrev tidigare att man i Tyskland älskar man sina motorvägar, så pass att man ständigt bygger och underhåller dessa. Så bli inte förvånad den dagen du fastnar i en kö, så försinkar din framfart med kanske tre timmar. I och med att trafiken ofta är så himla intensiv, så blir köerna så massiva och det väldigt fort. Men du får en bilresa i Europa, och det är alltid en upplevelse.